Nijmegen, Xanten, Hahn, Luxemburg, Trójmiasto

Ostatnimi czasy działa sporo. Znowu można by rzec i na szczęście. Zdjęć uzbierało się kilkaset. Szykuje się dłuższy wpis, więc proponuję zrób sobie herbatkę, usiądź wygodnie i zapraszam do lektury.

img_3591NIJMEGEN 25.07.2011
Spontaniczny wypad z Dorotą, Anią i Fabianem. Chyba największe holenderskie miasto w pobliżu, a na pewno najstarsze holenderskie  miasto, które niedawno obchodziło sobie 2000 urodziny. W zasadzie tylko w centrum miasta zachowały się najstarsze XVII wieczne zabudowania. Pozostałe są już zdecydowanie młodsze. W każdym razie jak na tak stare miasto, prawie tej historii nie widać. Jeden plac w centrum i tyle. Można zejść sobie na nadbrzeże i wypić kawę w jednej z restauracji. Atmosfera na prawdę fajna. Cisza i spokój. Dobre miejsce na po południowe wyjście ze znajomymi.

img_3646XANTEN 1.08.2011
Coby nie siedzieć trzy dni robiąc nic, postanowiliśmy trochę pozwiedzać okolicę i w tym celu wybraliśmy się do Xanten, gdzie można zobaczyć i pozwiedzać pozostałości po siedzibie rzymskiego legionu, jedynego w tej części Europy. Poza tym godne zwiedzenia jest także samo miasto. Wąskie uliczki, małe kafejki, niewielki plac w centrum miasta. I pyszne lody. A i do Legionu całkiem blisko. Skupię się jednak na opisie muzeum. Inne niż wszystkie. Ogromne powierzchniowo. Wejściówka chyba 9€ od osoby dorosłej. Wchodzi się na wielką łąkę, z usypanymi alejkami. Na wstępie wita nas rekonstruowane w oryginalnym rozmiarze Koloseum, dalej są mury z wieżami strażniczymi, tradycyjny dom, częściowo zrekonstruowana dawna świątynia. Podobno była ogromna i robiła wrażenie na wszystkich przyjezdnych. Dalej można się przespacerować do bramy głównej a na samym końcu łaźnie nad którymi postawiono budynek muzeum. Tutaj na parterze można zobaczyć to co zostało z fundamentów łaźni chodząc po podwieszonych chodnikach, a na wyższych piętrach typowe multimedialne muzeum z tym co udało się wykopać z ziemi. Miejsce godne polecenie, szczególnie dla zainteresowanych historią.

img_3728HAHN – TRABEN-TRARBACH I BERNKASTEL 16.08.2011
Wycieczkę zaczęliśmy mniej więcej z samego rana. Pociąg do Kolonii a tam autobus do Hahn, za który jakimś cudem udało mi się nie płacić (pracownicy Ryanaira mięli darmowe przejazdy). Kierowca coś tam po szprechał do mnie, ja oczywiście nic nie zrozumiałam i w końcu mnie wpuścił i pojechaliśmy do Hahn, w stronę Frankfurtu. Do samego Frankfurtu nie dojechaliśmy i w sumie była to dobra decyzja. Zatrzymaliśmy się u koleżanki Alicji, która zabrała nas na wycieczkę po okolicznych miasteczkach położonych nad środkowym odcinkiem rzeki Moselle. Powiem tak: ludzie narzekają, że dziura i że nie ma co robić, ale głupiś wy! Przepiękne miejsce, położone w górach Taurus (zbudowanych z łupka!!). Fantastyczna atmosfera i przepyszne soki z tutejszych winnic (wina nie spróbowałam, ale jeszcze będzie okazja). Zaczęliśmy od Traben-Trarbach. Dwu-miasto położone and samą rzeką, historyczna zabudowa, za materiał budowlany służy miejscowy łupek, wąskie uliczki, małe kafejki, ruiny zamku górujące nad doliną. Obrazek jak z bajki. Co tu dużo gadać, zakochałam się w tym miejscu. Następnie wybraliśmy się do Bernkastel, po drodze podziwiając winnice pnące się po szczytach, czasami z terasami bo stoki są tak strome. I w końcu cel naszej wyprawy. Niektóre budynki są tak stare, że aż krzywe od zewnątrz. Przepiękne miejsce. Prawie całe miasteczko z tradycyjną zabudową czyli belki+zaprawa.

img_3761LUKSEMBURG 17-18.08.2011
Dzień następny to wycieczka do jednego z najmniejszych państw w Europie. Sama podróż autobusem, to nie lada atrakcja: góry, autostrada tuż przy samej rzece, czy wielki most nad głęboką doliną, po którym biegnie droga. Luksemburg już nie sam w sobie nie mógł się poszczycić takimi deniwelacjami terenu, ale już wjazd do miasta był imponujący – dzielnica Expo oczywiście. Swoją drogą chyba rozpocznę wycieczkę szlakiem Expo… W każdym razie miasto dosyć spore, chociaż nie olbrzymie. Powiem tak: w trasie od stacji głównej do naszego hotelu, zobaczyliśmy już wszystko, co było warto zobaczyć. Wieczorem oczywiście trochę jeszcze połaziliśmy a w dniu następnym wybraliśmy się po prostu na zakupy. Podsumuję to tak: miasto jest przereklamowane, tak naprawdę nie ma tam nic co by zaparło dech. Ładnie, czysto, drogo, ładny park w dolince i stylowa aranżacja. Miejsce do spaceru, dobre na jeden, góra dwa dni. Chociaż po niecałej dobie już się nudziliśmy. Szału nie ma, ale warto zajrzeć.

LUZAK :]

LUZAK

TRÓJMIASTO 31.08-2.09.2011
Zbliżam się powoli do końca opowieści. Naszym ostatnim celem była Polska a dokładnie Trójmiasto. Wylecieliśmy sobie Wizzairem z Dortmund i po 1,5h byliśmy na miejscu. Odebrała nas rodzinka, zjedliśmy obiad a potem poszliśmy na zakupy do Galerii Przymorze, która wyrosła niespodziewanie pod naszym blokiem. Dzień drugi to morze! Z samego rana poszliśmy na plażę i brzegiem morza przespacerowaliśmy się aż do Sopotu. Pogoda była super, zero wiatru, nieco pochmurnie. Tak rano jedynie garstka ludzi i duuużo mew. Jeszcze nigdy nie widziałam tak spokojnego morza. Było trochę jak nad jeziorem. W Sopocie wyszło już słońce, przespacerowaliśmy się na stację i pojechaliśmy do Gdyni. Tutaj poszliśmy na Skwer Kościuszki, weszliśmy na statek piratów i popłynęliśmy na wycieczkę po porcie. Ciekawe doświadczenie, szkoda tylko, że tak zimno było. Powiem krótko: tak nas wywiało, że wróciliśmy do domu. Odpuściliśmy już sobie zwiedzanie Starego Miasta w Gdańsku. Mam nadzieję, że niedługo nadrobimy zaległości. Wieczorkiem była rodzinna kolacja a następnego dnia rano powrót do Niemiec. Szkoda, że tak krótko. Ale mimo to cieszę się, że przyjechaliśmy. Generalnie to podróż miała być pierwotnie nieco dłuższa z zahaczeniem o Lublin i ślub Beaty, ale cóż oczywiście nie dostałam urlopu.

Chciałabym to zamieścić oficjalne przeprosiny, że się nie pojawiłam na Twoim ślubie Beatko. Wybacz. Życzę Wam Wszystkiego Najlepszego i tylko Ścieżek „z górki” w Waszym nowym Życiu.

Tymczasem pod koniec miesiąca Portugalia. Urlop zamierzam spędzić na plaży, chociaż być może dołączy do mnie Dorota z Pawłem, więc trzeba będzie zwiedzać. W każdym razie teraz muszę się skupić na pracy i sprzątaniu w moim nowym pokoiku, bo z poprzedniego miejsca kazano mi się wyprowadzić. Ale nie żałuję, bo wygląda na to, że będzie mi tu dużo wygodniej.

PS. Wczoraj (08.09.2011) przeżyłam moje pierwsze trzęsienie ziemi. Najpierw ogromny huk a potem mój pokój się zahuśtał. 2-3 sekundy i po sprawie. Z początku myślałam, że może mam coś z głową, ale jednak pisali o tym w wiadomościach. Dziwne uczucie, jak ściany wyglądają jak z papieru…